Міністерство oсвіти і науки, молоді та спорту України

Національна дитяча гаряча лінія

Рекомендації

  Сайт

На відміну від соцмереж, інформація на сайті має бути офіційною. Пам'ятайте, що сайт - це ваша корпоративна візитівка.

Неприпустимі:

  • смайлики,
  • дужки, які позначають посмішки або печаль,
  • знаки оклику (за рідкісним винятком),
  • прояв емоцій, панібратський тон, який підходить для соцмереж.

Сайт - це новинний ресурс. Звіти про заходи мають бути створені за типом новин.

Заголовок: повноцінне речення з підметами та присудками, яке дає уявлення про зміст тексту. Наприклад: У бібліотеці №1 відбулася бесіда на таку-то тему. Або: З нагоди Дня матері філія №2 влаштувала виставку малюнка.

Перший абзац називається лід. Він більш повно розкриває тему. Його структура приблизно така: такого-то числа в бібліотеці номер такий-то відбувся такий-то захід. Він був присвячений такій-то події. Або: на ньому були присутні... Або: робили те-то і те-то.

У тексті має бути інформація не про письменника чи подію, якій присвячено захід, а про сам захід. Хто проводив, хто був присутній, про що говорили (короткий виклад), які матеріали демонструвалися, як відбувалася взаємодія з аудиторією. Тобто має бути показана робота бібліотеки.

Потрібно пам'ятати, що ні вступ, ні висновок, ні якісь заклики в новині не потрібні. Це не шкільний твір.

До ключових показників якості web-серверів в даний час відносяться:

  • глибина змісту;
  • простота навігації;
  • стабільність інформаційних ресурсів;
  • оперативність поновлення інформації;
  • доступність для користувачів;
  • єдність дизайну всіх розділів.

Наступні кілька розділів можна рекомендувати як обов'язкові:

  • новини / календар подій (анонси майбутніх заходів у бібліотеці та короткі звіти про ті, які вже відбулися);
  • загальні відомості про бібліотеку (перелік відділів із зазначенням осіб для контактів, розпорядок роботи, правила запису, історія бібліотеки);
  • інформаційно-бібліографічні ресурси (перелік і докладна характеристика наявних каталогів, картотек, баз даних на зовнішніх носіях) ;
  • відомості про фонди (склад книжкового фонду, періодики, фонду аудіовізуальних документів тощо);
  • перелік наданих послуг (докладна вказівка всіх безкоштовних і платних послуг із зазначенням відділів та поточних розцінок);
  • використання програм  для озвучування україномовних текстів  («Розмовлялька»)  

Назви розділів іноді корисно наповнювати короткими коментарями, щоб відвідувач не гадав, за яким з посилань розміщені відомості про плановані книжкові виставки, де доступ до бюлетеню нових надходжень, а де правила замовлення літератури по міжбібліотечному абонементу. Посилання на найбільш цінні джерела, наприклад, на електронний каталог, доцільно розмістити і додатково виділити на титульній сторінці. Це ж відноситься і до великих масових заходів, анонс яких варто робити все більш помітним у міру їх наближення. Безпосередньо до функцій, що забезпечують навігацію по сайту, відносяться "Карта сайту" і "Пошук по сайту". "Карта" представляє собою повну ієрархічну схему всіх розділів сервера. З її допомогою користувач може легко визначити, в якому з розділів міститься цікава йому інформація. "Пошук" - більш складна функція, реалізація якої вимагає участі технічних спеціалістів. Це, по суті, значно зменшений аналог пошукових систем Інтернет, за допомогою яких здійснюється розшук документів за ключовими словами в межах даного сервера. Використання "пошуку по сайту" не тільки доцільно, а й необхідно у випадках, коли обсяг сервера вимірюється тисячами документів. Логічність побудови сайту підкреслюється правильним заповненням мітки.

Соціальні мережі

Актуальність. В ідеалі потрібно викладати пости в день заходу.

Регулярність. Викладайте пости щодня (за винятком вихідних), у крайньому разі, допустима перерва в один день. Якщо немає заходів, можна постити відеоролики, відгуки про книги, розповіді про бібліотеку, про письменників тощо.

Залучення нових читачів. Це головна функція соцмереж. Важливо, щоб публікації з цікавістю читалися або переглядалися. Не менш важливо, щоб на них реагували, залишали лайки та коментарі. Для цього допустимі прямі заклики підписатися і поставити лайк. Наприкінці посту можна ставити запитання по темі, що залучають. Якщо будуть коментарі, обов'язково відповідати на них.

Тексти. Вони не повинні бути довгими і, тим більше, занудними. Позбавляйтеся зайвих слів і фраз, «води» і банальностей. Хороший пост - це пост, який чітко і ємко розкриває тему.

У пості важливо вказати: коли і де проводився захід, його формат (презентація, година інформації, бесіда тощо), тема, хто проводив, яку інформацію отримали слухачі і як на це реагували.

Фото та відео. За можливості хорошої якості. Коли робите фото, стежте, щоб камера не рухалася і не тремтіла, інакше знімок буде розмитим. Бажано зробити кілька фото з однієї точки, щоб потім вибрати якісніший.

У центрі має бути головний об'єкт - доповідач, виставка, слухачі.

Намагайтеся не знімати стелю, тримайте камеру на рівні людей.

Не викладайте однотипні знімки, де практично немає відмінностей. Знімайте з різних точок, різних людей.

Tone-of-voice (манера спілкування з підписниками). Повинна бути доброзичливою і простою - немов ви розмовляєте з друзями. Публікації в соцмережах можуть бути емоційними, навіть жартівливими. Можна ставити емоджі, але зловживати ними не варто. Не замінюйте слова на емоджі.

Омніканальність (використання різних майданчиків). Бібліотека може бути представлена у Фейсбуці, ТікТоці, Інстаграмі, Телеграмі. Якщо є можливість, створюйте різний контент.

Наприклад, у Фейсбуці звіт про заходи.

В Інстаграмі - розповіді про письменників і книжки, у сторіс - відображення повсякденного життя бібліотеки (видача книжок читачам, якісь милі деталі, затишні куточки) із закликом приходити до бібліотеки, анонси майбутніх заходів.

У ТікТоку - розважальний контент, спрямований на пробудження інтересу до читання, до конкретного письменника чи конкретної книжки.

У Телеграмі - пости з цікавими фактами, рецензії на книжки, добірки книжок на якусь тему тощо.

Важливо робити перелив аудиторії з каналу на канал. Наприклад, ви провели захід щодо якогось письменника. На Фейсбук викладаєте звіт, в Інстаграм інформацію про письменника, в ТікТок коротке відео. І в кожній соцмережі ставите посилання на інші соцмережі або заклик відвідати їх.

Зрозуміло, така робота доволі масштабна і не завжди є можливість її виконувати, але якщо є бажання і час, то це буде тільки в плюс бібліотеці.

Для YouTube

Для Ютуб-каналу важливо дотримуватися авторських прав. (Те ж саме стосується Фейсбуку та Інстаграму). Не використовуйте у відео фрагменти фільмів і популярну музику. За це вашому каналу можуть винести попередження і навіть видалити його разом з усіма відео.

Найнадійніший спосіб - використовувати музику з ресурсів самого YouTube. Відповідний трек можна знайти у вашій творчій студії, у розділі Фонотека:

https://studio.youtube.com/channel/UCUOVurxI1WGIpPhg2Wulaeg/music

Виберіть потрібний трек. Є такі опції, як «жанр», «настрій», «тривалість». У графі Ліцензія переконайтеся, що аудіозапис можна використовувати без обмежень. Внизу є стрілка Завантажити.

Щоб відвідувачам Ютуб-каналу було простіше орієнтуватися у вашому контенті, створіть плейлисти на часто використовувані теми. Наприклад, «Буктрейлери», «Про письменників», «Свята», «Рекомендуємо книги» тощо.

Обкладинки до відео. В ідеалі можна створювати обкладинки спеціально. Але якщо такої можливості немає, подивіться, які варіанти з кадрів відео пропонує сам Ютуб, і виберіть серед них найпривабливіший.

Оформлення каналу. Бажано, але не обов'язково. Можна зробити обкладинку для каналу, аватар, створити вітальне відео, яке показуватиметься на головній сторінці каналу.

Обов'язково зробіть опис каналу і поставте посилання на ваші ресурси - сайт і соцмережі.